Dichter bij mezelf

Eén van de mooie effecten van het beoefenen van mindfulness is dat het je dichter bij jezelf brengt. Nu zou je kunnen zeggen dat er maar één iemand altijd dicht bij jezelf is en dat ben jij, maar vaak is dat niet zo.

Misschien ken je de uitspraak ‘waar je aandacht is, daar ben je’. Een groot deel van de dag ben je met je aandacht bij andere mensen, dingen of activiteiten. Bij je kind dat de griep heeft bijvoorbeeld, bij de groeiende berg was of bij een saaie vergadering (waarbij je gedachten ondertussen afdwalen naar je grieperige kind). Wanneer ben je echt met je aandacht bij jezelf?

Als ik één of twee keer per dag een mindfulnessoefening doe, richt ik de schijnwerper van aandacht op mijn ademhaling. Mijn ademhaling is in mezelf, of ik me nu concentreer op de vleugjes lucht die mijn neus in en uit gaan of op het rijzen en dalen van mijn buik. Zo let ik een poosje op m’n binnenwereld en even niet op de buitenwereld.

Mindfulness brengt mij dichter bij mezelf. Ik merk mijn grenzen beter op, voel beter wat goed voor me is en in sociale situaties ben ik meer mezelf. In mijn werk als orthopedagoog in De Boomhut in Enschede ervaar ik dat ik steeds meer ga doen wat bij me past: mindfulnesstraining geven aan kinderen. En wat ik daar nu zo bijzonder aan vind, is dat het werk ook dichter bij mij komt!

De afgelopen weken heb ik fijne gesprekken gevoerd met Ronald en Marijke van In Aandacht. Vanaf maart mag ik bij Opgroeien in Aandacht mindfulnesstrainingen geven aan kinderen in Apeldoorn (en na de zomervakantie wellicht ook in mijn woonplaats Deventer).

Overigens hoeft het bij mindfulness helemaal niet altijd te gaan over het focussen op je ademhaling. Je kunt de zogenaamde schijnwerper ook richten op de geluiden die je hoort of op gevoelens of gedachten. Waar het om gaat, is het opmerken van je ervaring. Dat wat jij ervaart, is in, of in ieder geval dichtbij, jezelf.

Dichter bij mijzelf zijn brengt me verder. Ik kijk ernaar uit om heel veel kinderen (dichtbij of wat verder weg) te laten kennismaken met mindfulness!